Prowadzenie restauracji lub kawiarni to niezwykle trudne zajęcie — ogromna konkurencja czy trudny i wymagający rynek to tylko niektóre z wielu przeciwności, jakie trzeba pokonać. W tym biznesie ogromne znaczenie mają również opinie klientów, których znajomość może nam pomóc w byciu coraz to lepszym i bardziej konkurencyjnym restauratorem.

Media społecznościowe — ogromna siła przekazu pozytywnych, jak i negatywnych opinii

 

Prowadząc prężnie działający profil swojej restauracji np. na Facebooku, jesteśmy w stanie być na bieżąco z opiniami naszych klientów. Portale społecznościowe to doskonałe narzędzie służące do budowania wizerunku swojej marki — warto wspomnieć tutaj również o Instagramie, który pozwala na to, aby klienci wrzucali na platformę zdjęcia z restauracji czy kawiarni, w której przebywają, dzięki czemu mogą stać się wiarygodnymi dla innych potencjalnych klientów współtwórcami treści umieszczanych na profilu restauracji.

Portale społecznościowe dają szerokie możliwości poznania opinii swoich klientów, jednak należy bardzo uważać, ponieważ każda negatywna opinia wymaga od nas bezwzględnej reakcji — nigdy nie ignorujmy tego typu problemów, ani w żadnym wypadku nie usuwajmy takiej opinii, może to jedynie spotęgować problem! Zawsze starajmy się sytuację wyjaśnić i nie dopuścić do powstania podobnego problemu w przyszłości — pokażmy klientom, że zależy nam na ich pozytywnej opinii.

Opinie klientów w specjalnych serwisach internetowych

Opinie o swojej restauracji czy kawiarni można również poznać dzięki serwisom takim jak Opineo.pl — o co w tym właściwie chodzi? Rejestrując swoją firmę na tego typu portalu oraz poważnie podchodząc do tematu, co wiąże się z czytaniem każdej opinii oraz odpowiadaniem przede wszystkim na te negatywne, możemy uzyskać specjalny certyfikat, który dla klientów jest wyznacznikiem tego, że liczymy się z ich zdaniem oraz na podstawie ich opinii wciąż poprawiamy jakość świadczonych przez nas usług.

Tego typu portale służące do wyrażania opinii na temat m.in. restauracji pozwalają na uzyskanie coraz to większej liczby informacji, co stanowi potężną broń marketingową, dzięki czemu mamy możliwość ciągłego rozwijania się.

Aktualnie coraz większa liczba właścicieli restauracji oraz kawiarni zdaje sobie sprawę z tego, że dialog z klientem oraz otwartość na wyrażane przez niego opinie to klucz do sukcesu. Wciąż jednak wiele jest w tej dziedzinie do zrobienia — sporo zależy również od personelu, który powinien być postrzegany jako bezpośredni łącznik pomiędzy klientem i właścicielem. W przypadku restauracji ma to szczególne znaczenie — to głównie kelnerzy znają opinie klientów, stąd warto organizować systematyczne spotkania i słuchać tego, co pracownicy mają nam do powiedzenia, ponieważ posiadane przez nich informacje mogą w znaczący sposób pomóc nam w poznaniu opinii klientów na temat naszego lokalu, takie informacje z przysłowiowej „pierwszej ręki” to najlepsze z możliwych źródeł informacji.